Immens musikaal genot voor het afsluitingsconcert van 27 augustus met als programmatie de huis organist Bart Jacobs en Les Muffatti. Een kompakte menigte zocht een plaats in het koor waar het concert plaats vond rond het Collon orgel.

Het ensemble vertolkte onder het label  « Das Dresden Konzert » drie concertos voor orgel en strijkinstrumenten,« hertekend » door Bart Jacobs vanuit de werken van J.S. Bach.

Deze  « virtuele » maar authentieke vertolking, respektvol van de meester, is bijgevolg een heel originele artistieke creatie. De CD in dit verband gepubliceerd door Bart Jacobs en Les Muffatti werd begroet door de musiek critici en verkreeg veel trofees.De «Gouden Label » werd trouwens uitgereikt gedurende het concert. Het publiek in de zaal besefte maar al te goed hoe het verwend werd. De majestueuse kracht van de Prelude et Fuga BMW 541 die het concert inluidde toonde aan dat het Collon orgel niets moest inboeten t.o.v. het groot Grenzing orgel.

De Bach atmosfeer overheerste dan de drie concertos met hun charme, met afwisselende accenten soms licht, vrolijk of meeslepend van vreugde, soms ook intens en beheersd zoals in het andante van het Concerto in G mineur, maar altijd perfect gerythmeerd. Merkwaardig was de progressie van het orgel spel: een discrete ondersteuning van het orkest in het eerste concerto, dan een belangrijker rol in het tweede,om dominant te worden in het derde met een totale uitstraling. Een groot opus vertolkd door uitstekende musici waarvan de juistheid het publiek fascineerde. De prestatie werd begroet met een applaus salvo van jewelste. Het publiek bedong een bis, vooraleer langzaam de verlichte kathedraal te verlaten met een zekere tegenzin.Een prachtig afsluitingsconcert, waardig van een zeer geslaagd festival.