Max Reger (1873-1916) kon niet ontbreken  binnen het thema van  Bach’s Filiation. Weinig gekend  buiten Duitsland, heeft deze componist van het begin van de 20e eeuw  – ook afkomstig uit Leipzig –  een reputatie van soberheid terwijl zekere tonaliteiten die de aantocht  vertolken van de moderne muziek niet door iedereen gesmaakt worden. Op 20 augustus  heeft de orgelmeester van de  Dom van Trier Jozef Still met talent gedemonstreerd dat het werk van  Reger, alhoewel visionnair, helemaal toegankelijk is, harmonieus en dikwijls romantisch. Via het handig opgebouwd programma heeft de solist Reger en Bach gealterneerd tot groot genoegen van het bekoord publiek in de ban van zijn virtuositeit en de precisie van zijn vertolking. Varierend tussen uitbundigheid en bezinning – zoals in het intens Moment Musical van Reger – Still straalde als een zeer grote Bach vertolker van wie hij de grote klassieke werken uitvoerde, waaronder de schitterende Passacaglia en Fuga BWV 582 en de indrukwekkende Prelude en Fuga BWV 543, tot grote vervoering van het publiek. Het  concert eindigde met de triomfelijke en meeslepende Fantasie en Fuga van Max Reger. Na de enthousiaste ovatie heeft de organist het publiek uitgenodigd het Grenzing Orgel te applaudisseren vooraleer een bis te vertolken van een koraal van Bach in alle sereniteit. Na het concert vertrouwde Jozef Still ons dat wat hem het meest bekoord had  –behalve het privilege voor de eerste keer het  Grenzing orgel te bespelen- was de warmte en het enthousiasme van  « das Publikum » van de concerten van de kathedraal. Auf Wiedersehen herr Still !

De  « filiatie » zijnde nu afgewerkt, gaan wij het festival beeindigen met  « puur Bach » via de uitvoering van Bart Jacobs en De Muffatti op 27 augustus van de  concertos van Bach voor orgel en snaarinstrumenten, waarvan de CD opname werd bekroond door een “diapason d’or”. Dit afsluitingsconcert wordt uitgevoerd met het Collon orgel in het koor van de kathedraal.