In het voorjaar van 2000 verwelkomde de Kathedraal haar nieuwe grote orgel, dat aan de noordelijke muur van het middenschip was opgehangen: het werd gebouwd in de werkplaatsen van El Papiol (Barcelona) door Gerhard Grenzing en zijn team. Het instrument heeft drie kassen: de centrale kast met de speeltafel en de vier klavieren, aan weerszijden geflankeerd door de pedaaltorens. Het weegt bijna dertig ton en heeft de vorm van een zwaluwnest. De locatie is ideaal vanuit akoestisch oogpunt, omdat de geluiden weerkaatsen tegen zowel het gewelf, dat ze naar beneden brengt, als de tegenoverliggende muur, die ze weerkaatst.
Deze locatie komt overeen met wat vroeger in grote kerken en kathedralen werd gedaan. Andere orgels in Frankrijk en Duitsland hebben dezelfde opstelling: Metz, Chartres, Keulen.
De stijl van het grote orgel van de Kathedraal is resoluut barok, maar het is ook geschikt voor het neoklassieke en hedendaagse repertoire. De diepe, rijke klank van het plenum met 25 stemmen is karakteristiek voor Noord-Europa. Het plenum wordt gekleurd door de aanwezigheid van fluiten en mutatie registers, evenals een grote verscheidenheid aan tongwerken, waaronder enkele typische Spaanse registers, zoals chamade trompetten. Een elektronische combiner gekoppeld aan de registers maakt registratie eenvoudig.
De orgelbouw van Gerhard Grenzing is traditioneel: hij gebruikt mechanische tractuur voor de klavieren, zoals vroeger gebruikelijk was, en windladen voor de registers. Organisten waarderen vooral de levendigheid van Gerhard Grenzing’s mechaniek. Hetzelfde geldt voor het pijpwerk, dat op ouderwetse wijze is gebouwd en geharmoniseerd.
Naast het gebruik van edele materialen hebben we ook gebruik gemaakt van hedendaagse materialen, zoals multiplex panelen voor de windladen, die extra sterkte en duurzaamheid bieden. Het pedaalmechanisme wordt overgebracht door metalen kabels.
Om rechtop te staan wordt het orgel omhuld door een metalen korset dat verborgen wordt door de houten panelen van de kast.
Deze metalen structuur, bevestigd aan de draagconstructie die in de muren is verankerd, is een van de bijzondere kenmerken van dit project. Instrumenten van deze grootte kunnen alleen worden vervaardigd met dit soort bevestigingssysteem.
De grote stabiliteit van het hele systeem betekent dat de organist die daarboven zit een gevoel van veiligheid heeft. Het resultaat voldoet aan de verwachtingen.
Eucharistievieringen :
Openingsuren :
Inschrijving op de distributielijst van Ars in Cathedrali
© 2025 All rights Reserved. Design by 8Trust