Tijdens dit kathedraalconcert staat  een van de meest populaire werken van Mendelssohn, de Psalm 100, ‘Alle mensen op aarde, juich voor de Heer !’, op het programma,.

Johannes Brahms staat bekend als een grote bewonderaar van Bach en eveneens als een grote kenner van de oude muziek in het algemeen. Hij werd beïnvloed door zijn werk en heeft het œuvre van Georg Muffat (1653-1704) heruitgegeven. Op het programma in de kathedraal, het ‘Geistliches Lied’ met orgel, maar ook het motet ‘Warum ist das Licht’, ook wel ‘Klein Duits Requiem’ genoemd: het wordt beschouwd als een meesterwerk van de a cappella-koormuziek. Brahms keert terug naar de Duitse traditie van het treurmotet (Trauermusik), en vooral die van J.S. Bach, zoals gesuggereerd door de opdracht van dit motet aan Philipp Spitta, biograaf en uitgever van Bach.

Wat Peter Cornelius betreft, de uitgevoerde werken zijn psalmen gezet op muziek van bewegingen van Bachs clavecimbelsuites: twee sarabandes en een menuet op psalmteksten.

Het orgelprogramma omvat eerst de ‘Toccata, Adagio und Fuge’ in C Klein. Dit drieluik in een heldere-trage-levendige Italiaanse stijl is een verbluffend staaltje virtuositeit, met de beroemde pedaalsolo en de fuga op een gigaritme.

Van Sigfried Karg-Elert (1877-1933), brengen wij u het symfonisch koraal op ‘Jesu, meine Freude’, en om dit programma af te ronden, het prachtige motet met zes stemmen en basso continuo van J..S Bach op hetzelfde koraal. Dit motet, waarvan Crüger‘s tekst geïnspireerd is door de brief aan de Romeinen van Sint-Paulus, is een van de zes meest complexe motetten die voor het grootste deel in Leipzig zijn gecomponeerd. De symetriszche opbouw is opmerkelijk: een fuga met aan beide zijden een koraal, een vijfstemmig koor en een trio.

Welkom bij Back to Bach!