Bach’s Filiation

Zomerconcerten – Elke dinsdag van juli en augustus om 20u00 

Hier is reeds het achtste jaar van het festival Ars in Cathedrali ! Het orgel-, koor- en instrumentaalfestival in de Sint-Michiel en Sint-Goedelekathedraal is een levendig programma van 8 concerten rond JS Bach : wat zijn de invloeden die de grote componist van Eisenach heeft gekend ? Welke componisten van zijn generatie en daarna heeft hij beïnvloed? Met een wonderbaarlijk instrument zoals het monumentale orgel Grenzing en het prachtig koororgel van Patrick Collon, kan het publiek zich geen zorgen maken over de dynamiek van internationaal vermaarde ensembles en muzikanten.

 

De Blog van Bach's Filiation

Klik hier om u online in te schrijven op onze concerten !

Bach and Before

July 16, 2019

16 I 07 I 2019 › 20.00 « Bach and Before : the masters of Bach » Aurore Baal (F) lauréate ECHO 2018  

Boek uw e-ticket

Bach and After

July 23, 2019

23 I 07 I 2019 › 20.00 « Bach and After : pupils and influences » Johannes Trümpler (D), Dom organist Kathedrale Dresden

Boek uw e-ticket

Improvisation in Bach perspectives

July 30, 2019

30 I 07 I 2019 › 20.00 « Improvisation in Bach perspectives » Hayo Boerema (NL)

Boek uw e-ticket

Bach himself : a whole Bach program

August 06, 2019

06 I 08 I 2019 › 20.00 « Bach himself : a whole Bach program »

Xavier Deprez, organist van de Brusselse kathedraal

Boek uw e-ticket

A musical name of four notes : B.A.C.H.

August 13, 2019

13 I 08 I 2019 › 20.00 « A musical name of four notes : B.A.C.H. » Thomas Ospital (F) titularis Saint-Sulpice Parijs

Boek uw e-ticket

Bach expressionist : the extreme of the affects

August 20, 2019

20 I 08 I 2019 › 20.00 « Bach expressionist : the extreme of the affects » Jozef Still (D)

Boek uw e-ticket

J. S Bach Concertos for organ and strings

August 27, 2019

27 I 08 I 2019 › 20.00 « J. S Bach Concertos for organ and strings»

Bart Jacobs, orgel – Les Muffatti, barok orkest 

Boek uw e-ticket

Indien u liever niet uw plaatsen reserveert via internet, stuur een email naar  arsincathedrali@gmail.com. Vermeld de naam, het aantal personen en de categorie en stort het overeenkomend bedrag op rekening BE81 0682 1425 3324 van de VZW Cultuur en Toerisme, die gecrediteerd moet zijn TEN LAATSTE twee dagen voor het concert.

Enkel aan de voorafbetaalde reservaties wordt een plaats toegewezen. Deze plaatsen worden U bij de ingang gegeven.

Geen reservatie ? U bent welkom aan het onthaal op de avond van het concert. Tickets ter plaatse kunnen enkel in cash worden betaald.

De deuren van de kathedraal gaan open om 19.15u

 

16 I 07 I 2019 › 20.00 « Bach and Before : the masters of Bach »

Aurore Baal (F) lauréate ECHO 2018

Werken van : Tarquinio Merulo, Samuel Scheidt, Heinrich Scheidemann, Matthias Weckmann, Johann Sebastian Bach

Bach omringd door zijn Italiaanse en Noord-Duitse voorgangers, die de kunst van het contrapunt en de variaties op het Lutherse koraal meester waren.

 

23 I 07 I 2019 › 20.00 « Bach and After : pupils and influences »

Johannes Trümpler (D), Dom organist Kathedrale Dresden

Werken van :Johann Sebastian Bach, Ludwig Krebs, Naji Hakim, Erland Hildén

Bach noemde Krebs « der einzige Krebs in meinem Bach » en was daarmee zijn beroemdste student. Orgelmuziek van Bach en Krebs in schril contrast met een orgelwerk van de Franse orgelvirtuoos en componist Naji Hakim gebaseerd op 31 thema’s van Bach en een miscompositie over B.A.C.H. van de Deense componist Erland Hilden.

 

30 I 07 I 2019 › 20.00 « Improvisation in Bach perspectives »

Hayo Boerema (NL)

Improvisatie

De Nederlandse componist en organist Hayo Boerema, organist-titulair van de Grote of St. Laurenskerk te Rotterdam, improviseert in diverse stijlen met muzikale vormen die in Bachs tijd gangbaar waren.

 

06 I 08 I 2019 › 20.00 « Bach himself : a whole Bach program »

Werken van :Johann Sebastian Bach

Xavier Deprez, organist van de Brusselse kathedraal

Een programma met koraalbewerkingen, een triosonate, toccata, preludes en fuga’s van Johann Sebastian Bach volgens het verloop van een mis.

 

13 I 08 I 2019 › 20.00 « A musical name of four notes : B.A.C.H. »

Thomas Ospital (F) titularis Saint-Eustache in Parijs

Werken van : Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn, Robert Schumann, Franz Liszt, Thomas Ospital (improvisation)

De organist Thomas Ospital brengt een programma met meesterwerken voor orgel gebaseerd op het thema B-A-C-H, Bachs muzikale handtekening, dat overeenstemt met de noten: sib, la, do en si. Op het einde zal hij op dit legendarische thema improviseren.

 

20 I 08 I 2019 › 20.00 « Bach expressionist : the extreme of the affects »

Jozef Still (D)

Werken van :Johann Sebastian Bach, Max Reger

Van alle 19de eeuwse Duitse organisten werd Max Reger het meest beïnvloed door de muziek van Bach. De organist Jozef Still plaatst muziek van Bach naast de indrukwekkende orgelmuziek van Reger, met zijn grote contrapuntische architecturen van een intieme pianissimo tot het grootste fortissimo,

27 I 08 I 2019 › 20.00 « J. S Bach Concertos for organ and strings»

Bart Jacobs, orgel – Les Muffatti, orchestre baroque- barokorkest-Baroque orchestra

Werken van : Johann Sebastian Bach

Bart Jacobs en Les Muffatti brengen een origineel programma met reconstructies dor Bart Jacobs van concerto’s voor orgel en strijkers van Bach, gebaseerd op Sinfonias uit zijn cantates. De CD-opname van dit programma ontving een « Diapason d’Or » en de lovende recensies uit heel de wereld.

.

TICKETS

09/07   Back to BACH :  Peter Pieters, Vlaams Radio Koor 16€ & 18€

16/07   BACH and Before : Aurore Baal 12€ & 14€

23/07   BACH and After : Johannes Trümpler 12€ & 14€

30/07   Improvisation in BACH perspectives  : Hayo Boerema 12€ & 14€

06/08   BACH himself : Xavier Deprez 12€ & 14€

13/08  A musical name of 4 notes ‘ B.A.C.H. ‘ : Thomas Ospital 12€ & 14€

20/08  BACH expressionist : Jozef Stil 12€ & 14€

27/08  BACH concertos for organ : Bart Jacobs, les Muffatti 16€ & 18€

Groep van 20 m. : 11€-15€ : / Gratis onder 18 jaar

 

 

 

 

U kunt ARS IN CATHEDRALI financieel steunen door uw bijdrage te storten op de rekening van de ‘Vrienden van de Kathedraal’ BE10 0000 0000 0404 (Koning Boudewijnstichting) met als structurele vermelding ***182/0240/00181***.

Giften vanaf 40€ genieten van een belastingsvermindering. Bij voorbaat hartelijk dank !

 

 

 

 

 

 

Reeds uitgevoerd programma

09 I 07 I 2019 › 20.00« Back to BACH »

Vlaams Radio Koor,  Peter Pieters, orgel

Werken van : Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn, Johannes Brahms, Peter Cornelius

Een programma met orgelwerken en het motet “Jesu, meine Freude” van Bach aangevuld met orgel- en koorwerken van componisten uit de Duitse orgelromantiek die hebben bijgedragen aan de herontdekking van de Cantor van Leipzig.

Tijdens zijn leven is Bachs stijl sterk geëvolueerd als wij bvb. zijn jeugdwerk onder de invloed van Buxtehude vergelijken met de Mattheuspassie. Hij componeert ook in wat men de galante stijl noemt, stijl die zijn zoon Carl Philipp Emmanuel verder zal ontwikkelen in de loop van de ‘Sturm und Drang-periode’. Deze ligt aan de basis van de stijl van het klassieke tijdperk waarvan Haydn en Mozart de meest vooraanstaande vertegenwoodigers zullen zijn.

Met zijn ‘Kunst der Fuge’ greep Johann Sebastian echter terug naar een toen ouderwetse contrapuntische stijl; zelfs Carl Philipp zal niet aarzelen om zijn vader als ‘oude pruik’ te noemen.

De ‘Kunst der fuge’ is een werk dat vele componisten zullen assimileren. Mozart zal ook fuga’s schrijven waarvan de thema’s soms het eerste contrapunt van de Kunst der Fuge oproepen. Ook de volwassen Beethoven zal in zijn klaviersonatas opnieuw fuga’s integreren.

Het vuur was niet total uitgedoofd: in 1802 werd de herontdekking van Bach toegekend aan Forkel: hij schrijft de biografie van de Cantor van Leipzig. In gans Europa zullen geleerde genootschappen opgericht worden: de Bach-Gesellschaft in 1850 en later het Bachverein. Voor Forkel is de vocale muziek van J.S. Bach ‘een historisch fenomeen dat tot het verleden behoort en waarin heden geen nieuw leven kan ingeblazen worden’. Een ware paradox.

Het is algemeen aangenomen dat Mendelssohn de heropleving van Bach’s muziek heeft teweeggebracht.

Op woensdag 11 maart 1829 om 18.00 uur, voert de Sing-Akademie te Berlijn onder de leiding van de tweeëntwintigjarige Mendelssohn de eerste noten van een werk dat sinds meer dan één eeuw niet meer is uitgevoerd: de Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach. De zaal, met een capaciteit van 800 à 900 man, is vol, en bij de 1000 mensen vinden geen plaats. Al wat Berlijn telt is aanwezig. Na het enorme succes wordt de passie op 21 maart, de dag van de verjaardag van Bach’s geboorte, opnieuw voor een propvolle zaal uitgevoerd. Op Goede Vrijdag 17 april wordt het voor de derde maal gespeeld in aanwezigheid van de koning en leden van de koninklijke familie. De beweging ‘Back to Bach’  is geboren.