Zomerconcerten – Elke dinsdag van juli en augustus 2019 om 20u00

Hier is reeds het achtste jaar van het festival Ars in Cathedrali ! Het orgel-, koor- en instrumentaalfestival in de Sint-Michiel en Sint-Goedelekathedraal is een levendig programma van 8 concerten rond JS Bach : wat zijn de invloeden die de grote componist van Eisenach heeft gekend ? Welke componisten van zijn generatie en daarna heeft hij beïnvloed? Met een wonderbaarlijk instrument zoals het monumentale orgel Grenzing en het prachtig koororgel van Patrick Collon, kan het publiek zich geen zorgen maken over de dynamiek van internationaal vermaarde ensembles en muzikanten.

Dank u voor uw deelname aan ons Bach’s Filiation Festival

Beste orgelvrienden en deelnemers aan de Kathedraalconcerten,

Het festival dat ons boeide elke dinsdag avond van onze zomermaanden werd nu afgesloten op 27 augustus met de fantastische uitvoering van « J. S Bach Concertos for organ and strings» door onze huis organist Bart Jacobs en het Barok Orkest Les Muffatti.

Wij verontschuldigen ons voor degenen aan wie wij geen stoel  binnen het koor konden aanbieden voor dit afsluitend concert. Wij werden overrompeld door het succes.

Wij nodigen u reeds van harte uit op ons 2020 zomer festival onder het teken van de 20e verjaardag van het Grenzing Orgel.

 

 

U kunt ARS IN CATHEDRALI financieel steunen door uw bijdrage te storten op de rekening van de ‘Vrienden van de Kathedraal’ BE10 0000 0000 0404 (Koning Boudewijnstichting) met als structurele vermelding ***182/0240/00181***.

Giften vanaf 40€ genieten van een belastingsvermindering. Bij voorbaat hartelijk dank !

Verslag van  Bach’s Filiation Programma 2019

 

In afwachting van  2020, kan je  photos over onze concerten bewonderen hier 

 ARS IN CATHEDRALI 2019.

17/04/2019 CONCERT DE LA SEMAINE SAINTE – CONCERT IN DE GOEDE WEEK

Le concert du Mercredi Saint avait comme thème “Le Serviteur Souffrant”, expression biblique du Livre d’Isaïe, et évoquée à propos de la Passion du Christ.

Le programme réunissait trois musiciens, le baryton Romain Dayez, le gambiste Thomas Baeté et l’organiste Xavier Deprez.

Le programme était résolument baroque, avec les principaux arias pour la Passion et le Carême pour basse de Johann Sebastian Bach. A cela s’ajoutaient des pièces pour gambe solo de François  Couperin, et pour orgue de Frescobaldi et Froberger.

Et, pour étendre le champ des possibles, également du chant grégorien, ainsi qu’une pièce pour baryton, gambe et orgue, l’œuvre “Improperium” de Xavier Deprez.

La thématique a donc été éclairée par les traditions musicales et liturgiques à la fois latines et germaniques.

Le répertoire fut admirablement servi par le trio de musiciens, qui ont impressionné le public par leur cohésion et leur sensibilité communes.

La Chapelle de Marie, remplie à son comble, a répondu par des applaudissements très nourris.

Het concert op Woensdag in de Goede week had als thema “De lijdende dienaar”, een bijbelse uitdrukking van het boek Iesaïa, en aangewend als evocatie van het lijden van de Heer.

Het progamma bevatte drie musici : Romain Dayez (baryton), Thomas Baeté (gamba) en Xavier Deprez (orgel) .

Het programma was resoluut barok gericht, met de belangrijkste bas-aria’s voor de Passietijd en de Vasten van Johann Sebastian Bach. Daarbij kwamen werken voor gamba solo van François Couperin, en orgelwerken van Frescobaldi en Froberger. Om de grenzen nog wat te verleggen werd dit programma aangevuld met gregoriaanse zang, en een werk voor bariton, gamba en orgel : “Improperium” van Xavier Deprez.  Het thema van het concert werd dus belicht door de muzikale en liturgische zowel Latijnse als Germaanse tradities.

De drie musici stonden volledig ten dienste van het repertorium, en het publiek was onder de indruk van hun hechte samenspel en gedeelde gevoeligheid.  In een nokvolle OLV kapel weerklonk dan ook een luid applaus

 

09/07/2019 : In Simplicitate

Vlaams Radio Koor, dir/ olv Bart Van Reyn
Peter Pieters, orgue /orgel

Œuvres de / werken van:

Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn, Johannes Brahms, Peter Cornelius

Le Vlaams Radio Koor est l’un des chœurs professionnels le plus important du pays. Leur répertoire est immense, du baroque au répertoire contemporain, a capella ou avec orchestre symphonique.

La thématique du festival Ars in Cathedrali leur a suggéré le mouvement romantique du retour à Bach, « Back to Bach », initié par Mendelssohn avec la Passion selon Saint-Matthieu.

Le programme a mis en exergue les compositeurs de la génération de Mendelssohn qui ont été imprégnés de la musique du Cantor de Leipzig : Mendelssohn bien sûr, mais aussi Peter Cornelius, qui a adapté pour chœur des œuvres de clavecin de Bach, de même que Brahms. L’organiste Peter Pieters, titulaire de l’orgue de la cathédrale de Malines, a joué une fantaisie chorale de Karg-Elert, ainsi que la très célèbre Toccata, adagio und Fuge de JS Bach.

Le public a pu apprécier la superbe homogénéité du chœur, et la magnifique expressivité dans le motet de Brahms particulièrement. La très belle variété de répertoires proposés dans ce programme éclectique, ainsi que la virtuosité de l’organiste furent accueillies avec enthousiasme.

Het Vlaams Radiokoor is één van de belangrijkste professionele koren van het land. Hun repertorium is bijzonder breed : van barok naar hedendaagse muziek, a capella of met symfonisch orkest.

Het thema van het Festival Ars in Cathedrali gaf hen inspiratie voor de romantische herontdekking van Bach, « Back to Bach » begonnen door Mendelssohn met de Mattheus Passion. Het programma stelde die toondichters in het licht die zich de muziek van de Cantor van Leipzig hebben eigengemaakt : vanzelfsprekend Mendelssohn, maar ook muziek van Peter Cornelius die klavecimbelwerken van Bach heeft gearrangeerd voor zangkoor, en eveneens Brahms. Peters Pieters, organist-titularis van de kathedraal van Mechelen, speelde een koraal fantasie van Karg-Elert, naast de uiterst bekende Toccata, adagio und Fuge van J.S. Bach.

Het publiek kon de prachtige homogeniteit van het koor bewonderen, en meer bepaald de wondermooie expressiviteit in het motet van Brahms. De geslaagde schakering van de werken voorgesteld in dit eclectisch progamma en de virtuositeit van de organist werden geestdriftig onthaald.

16/07/2019 :  « Bach and Before : the masters of Bach »

Aurore Baal (F) lauréate/laureate  ECHO 2018.

Œuvres/werken van : Tarquinio Merulo, Samuel Scheidt, Heinrich Scheidemann, Matthias Weckmann, Johann Sebastian Bach

La jeune organiste française Aurore Baal a choisi un programme avec Bach entouré de ses prédécesseurs italien et allemands du Nord, des maîtres du contrepoint et de l’art de la variation sur le choral luthérien. Dès le début, le ton de la soliste a enthousiasmé le public, et dégagé une grande fraîcheur de jeu. Son choix de registrations était fort coloré et ludique. Le public, très impressionné, a réclamé un bis, qui a permis à la soliste de jouer et faire découvrir une œuvre de sa composition, une toccata.

De jonge Franse organiste Aurore Baal koos een programma met werken van Bach en zijn Italiaanse en Noordduitse voorgangers, meesters van het contrapunt en van de kunst van de variaties op de lutherse koraalmuziek. Van in het begin werd het publiek meegesleept door de muzikaliteit van de soliste die blijk gaf van een grote frisheid in haar orgelspel en haar kleurrijke en ludieke keuze van registraties. Het publiek, sterk onder de indruk, vroeg om een bis, wat de soliste de gelegenheid bood om een toccata te spelen die zij had gecomponeerd.

 

23/07/2019 : « Bach and After : pupils and influences »

Johannes Trümpler (D), Dom organist Kathedrale Dresden

Œuvres de/ werken van : Johann Sebastian Bach, Ludwig Krebs, Naji Hakim, Erland Hildén

Les concerts d’Ars in Cathedrali se suivent mais ne se ressemblent pas. Le programme de Johannes Trümpler était particulièrement original. Il débuta avec Krebs, dont Bach a dit :  «  la seule écrevisse dans mon ruisseau »(der einzige Krebs in meinem Bach) et qui fut l’élève le plus célèbre de Bach. Suivirent, de Naji Hakim, virtuose et compositeur français, une pièce bâtie sur 31 thèmes de Bach et, d’Erland Hildén, organiste et compositeur danois, une Messe sur B.A.C.H. Un très beau programme varié donc, à l’issue duquel le public a réclamé un bis, une pièce de Karg-Elert.

De concerten van Ars in Cathedrali zijn verre van eentonig. Het programma van Johannes Trümpler was bijzonder origineel. Het begon met muziek van Krebs waarvan Bach zei : « der einzige Krebs in meinem Bach“, en hierdoor de meest beroemde leerling was van Bach. Daarna hoorden we een werk dat gebaseerd is op 31 thema’s van Bach van de Franse componist en virtuoos Naji Hakim,; en tenslotte een mis op B.A.C.H van Erland Hildén, een Deense organist en toondichter. Een zeer mooi en gevarieerd programma. Het publiek applaudeerde voor een bis en dit werd een stuk van Karg-Elert.

30/07/2019 : « Improvisation in Bach perspectives »

Hayo Boerema (NL) Improvisation / Improvisatie

Pour le concert d’improvisation, c’est le compositeur et organiste hollandais Hayo Boerema, organiste titulaire de la Grote of St. Laurenskerk de Rotterdam, qui était au pupitre. Il a improvisé dans le style de Bach, et dans des styles différents, ainsi qu’à partir de formes musicales en usage à l’époque baroque. Les styles de Mendelssohn et Reger ont été évoqués, et le final fut dans le style propre de Boerema. Sa maîtrise de la registration fut tout aussi impressionnante.

Voor het improvisatieconcert, was Hayo Boerema, de Nederlandse organist en toondichter, titularis- organist van de Grote of Sint Laurenskerk van Rotterdam, aan de beurt.  Hij improviseerde in de stijl van Bach, maar ook in andere stijlen, zowel op basis van muzikale vormen die in de barokperiode gangbaar waren. Ook herkende men de muziek van Mendelssohn en Reger, terwijl de finale in de eigen stijl van Boerema werd gespeeld. Zijn beheersing van de registratie was evenzeer indrukwekkend.

06/08/2019 : « Bach himself : a whole Bach program »

Xavier Deprez, organiste-titulaire de la cathédrale de Bruxelles /titularis-organist van de kathedraal van Brussel.

Œuvres de /werken van : Johann Sebastian Bach

L’un des deux organistes titulaires, Xavier Deprez, a joué l’un des deux concerts du festival entièrement consacrés à Bach. Le programme était bâti sur le déroulement d’une messe, avec alternance de chorals, sonate en trio, toccata et préludes et fugues. Un programme virtuose et audacieux par la recherche de registrations qui mettaient en valeur le génial contrepoint du compositeur. Le public, extrêmement nombreux était des plus enthousiastes, et a réclamé deux bis, dont une improvisation sur le Magnificat, et un choral de l’Orgelbüchlein.

Xavier Deprez, één van de twee organisten-titularis, speelde één van de twee concerten van het festival dat volledig aan Bach was gewijd. Het programma was opgebouwd als het verloop van een mis, met alternerend koralen, trio sonates, toccata en preludium en fuga’s. Een virtuoos en gedurfd programma, door het uitzoeken van registraties die het geniaal contrapunt van de toondichter in het licht stelde. Het bijzonder talrijk publiek was uiterst enthousiast en kreeg twee bisnummers : een improvisatie op het Magnificat en een koraal uit het het Orgelbüchlein.

13/08/2019 : « A musical name of four notes : B.A.C.H. »

Thomas Ospital (F) titulaire de / titularis van Saint-Eustache (Paris).

Œuvres de /werken van: Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn, Robert Schumann, Franz Liszt, Thomas Ospital (improvisation/ improvisatie)

L’organiste Thomas Ospital, encore jeune mais de grand talent, a joué des œuvres magistrales construites sur le nom de Bach, qui correspondent à quatre notes de la gamme : Si bémol, la, do, et si bécarre. Ce sont principalement les compositeurs de la génération de Mendelssohn qui furent à l’honneur. A l’exemple de ces grands maîtres du passé, le jeune prodige a terminé le récital par une improvisation sur ce thème légendaire, et suscité une standing ovation.

De nog jonge, maar getalenteerde organist Thomas Ospital, speelde meesterwerken rond de naam van Bach, hetgeen overeenkomt met de vier noten van de letters : si, la, do en natuurlijk bes. Vooral toondichters van de generatie van Mendelssohn werden geëerd.  Naar het voorbeeld van deze grote meesters uit het verleden beëindigde deze jonge en veelbelovende solist zijn recital met een improvisatie op dit legendarisch thema. Hij kreeg een staande ovatie.

 

20/08/2019 : « Bach expressionist : the extreme of the affects »

Jozef Still (D) organiste du Dom de Trèves / organist van de Dom van Trier.

Œuvres de /werken van : Johann Sebastian Bach, Max Reger

La thématique de la filiation de Bach est décidément riche et diverse. Le programme de Jozef Still abordait cette fois-ci la musique de Bach, bien sûr, mais aussi de Max Reger, qui fut l’un des organistes catholiques allemands le plus influencé par Bach. L’organiste Jozef Still nous a guidés dans sa musique faite de grandes architectures contrapuntiques servies par des registrations naviguant du pianissimo intime au fortissimo le plus somptueux. Une musique complexe servie par un très grand virtuose.

De thematiek van de filiatie van Bach biedt rijkdom aan van verscheidenheid. Het programma van Jozef Still was uiteraard gericht op de muziek van Bach, maar ook op die van Max Reger, één van de Duitse katholieke organisten die het meest beïnvloed was door Bach. De organist Jozef Still leidde ons doorheen diens muziek opgebouwd met grote contrapuntische structuren met behulp van registraties gaande van intieme pianissimo naar het meest weelderige fortissimo. Complexe muziek gespeeld door een zeer groot virtuoos.

 27/08/2019 : « J. S Bach Concertos for organ and strings »

Bart Jacobs, orgue/orgel orchestre/ensemble Les Muffatti.

Les Muffatti et Bart Jacobs, organiste-titulaire de la cathédrale de Bruxelles, ont offert un programme des plus originaux : il s’agit de reconstructions par Bart Jacobs de concertos pour orgue de Bach d’après des Sinfonias extraites de ses cantates. L’enregistrement en CD de ces concertos a obtenu cette année un « Diapason d’Or » et les plus hautes distinctions discographiques. Au cours du concert, le « Golden Label » leur fut d’ailleurs remis.

L’ensemble était réuni dans le chœur de la cathédrale autour du très bel orgue de Patrick Collon. Le concert a drainé un nombre record d’auditeurs. Le public fut subjugué par la beauté sonore de l’exécution et par son dynamisme, tant grâce à l’homogénéité des instrumentistes que par le dialogue subtil avec l’orgue. Cette prestation mérita à nouveau une standing ovation. Ce concert mémorable fut la digne conclusion d’un festival très réussi.

Les Muffatti en Bart Jacobs, organist-titularis van de kathedraal van Brussel, stelden een buitengewoon origineel programma voor : eigen reconstructies van orgelconcerto’s van Bach naar de Sinfonia’s uit zijn cantaten. De CD opname van deze concerto’s werd dit jaar met een « Diapason d’Or » bekroond, en ontving meerdere internationale onderscheidingen. Tijdens het concert werd hen overigens de « Golden Label » uitgereikt van Klassiek Centraal.
Het ensemble nam plaats in het hoogkoor van de kathedraal rond het prachtige orgel van Patrick Collon. Het concert was uitverkocht. Het publiek was betoverd door de prachtige en meeslepende uitvoering, zowel dankzij het nauwkeurig samenspel van instrumenten als door de subtiele dialoog met het orgel. Deze prestatie verdiende opnieuw een staande ovatie. Een memorabel concert als een waardige afsluiting van een zeer geslaagd festival.

 Xavier Deprez / Bart Jacobs